info@wielercoach.be | 0477 202 135

Ademhalingstraining

Ademspiertraining is niet nieuw maar nog vrij ongekend. Het werd in het Verenigd Koninkrijk ontwikkeld waar sporters als eersten de positieve effecten ervan ontdekten. Ademspiertraining werd zo ook meteen geïntegreerd in de voorbereiding van diverse olympische teams. Intussen heeft ademspiertraining  zijn weg gevonden naar het (top)wielrennen; in de meeste WorldTour-teams hoort ademspiertraining intussen tot het begeleidingspakket van renners.

Voordelen van ademspiertraining
voor renners/sporters:

  • Betere prestaties (verbetering tijdritprestatie tot 4,6%!!!) en sneller herstel
  • Energetische kost van de ademhaling zakt (van 11,8% naar 8,1% aan VO2max), m.a.w. lagere hartslag voor eenzelfde inspanning
  • Toename van de ademspierkracht tot 30%, toename van het uithoudingsvermogen tot 23% en verhoging van de ademhalingsefficiëntie tot 30%
  • Verbetering van motoriek (veel sporters ademen vooral bij zwaardere inspanningen te snel en te oppervlakkig wat tot prestatieverlies lijdt)

Ademspiertraining is niet tijdrovend maar dient wel correct en efficiënt te worden getraind. De begeleiding bestaat niet alleen uit opvolgingstesten van je ademspierkracht en -techniek maar ook uit het integreren van de ademhalingstraining in je sportspecifieke activiteit. Want samen gaan we voor een maximaal rendement!

*** erkend Powerbreathe test- en trainingscenter***

Voordelen van ademspiertraining
voor recreanten en niet-sporters

  • Minder kortademig en u kan inspanningen makkelijker aan
  • Versterkt je focus
  • Betere nachtrust
  • Snel resultaat (tot 20% na 2 weken!)
  • Praktisch voordeel (trappen nemen, laden van boodschappen,…)
  • Vraagt weinig tijd (2×3′ per dag), niet duur
  • Wordt ook medische toegepast (bij herstel na corona, tegen slaapapneu, …)
  • Kan gecombineerd worden met een Fit-plan

Voor een afspraak of meer info